Klassen är enkelt beskrivet öppen för alla bilar med 4 till 6 cylindrar.

Albinsson och Sjöberg slog egentligen ett stort slag för klassen 4to6
när de drog igån EDPS (En Dag På Strippen) på Emmaboda flygfält 1999 eller om det var 2000.
De vände sig som bekant mest till gatbilar, men med fokus på euro-japs bilar med 4 till 6 cylindrar.
Där klassades alla bilar utifrån drivning och hurvida de hade överladdning eller ej.
EDPS körs fortfarande men det är inte riktigt vår målgrupp.

Vi bryr oss inte om du har besiktigat din bil, om det är en Dodge eller en Nissan,
sålänge den är motoriserad av en 4 till 6 cylindrig motor.

Det här är steg två. För oss som lämnat EDPS bakom oss och vill tävla på riktigt. Med riktigt snabba bilar.

I dagsläget är klassen uppdelad i två delar. Light och Pro.
När klassen växer till sig kanske det kan bli en falang för FWD, 4WD eller N/A
men i nuläget är det alla mot alla som gäller. De snabbaste bilarna är RWD och med turbo.
De snabbaste behöver dock inte automatiskt betyda att de vinner i en eliminering.
Jag har vunnit många tävlingar med min FWD Nissan Cherry tack vare reaktion och lite flax.

Reglerna baseras på SBFs ET och Säkerhetsreglemente
Klicka på SBF-logon för att komma direkt till de reglerna.



När vi bekantat oss med de generella ET reglerna kommer vi till klass-specifika.
Den banan som jag tror var först eller i alla fall ledande i min värld på klassen 4to6 är Kjula.

Här finns generella regler för Kjula 2017

Här finns regler 4to6 Kjula 2017







Tillbaks till main